Video | Zelf pepernoten maken!


Nu Sinterklaas in het land is, is het het perfecte moment om zelf pepernoten te maken! 
Bedankt voor het kijken!


Benodigdheden
- 250 gram zelfrijzend bakmeel
- 150 gram boter
- 125 gram basterdsuiker
- 3 eetlepels melk
- 10 gram speculaaskruiden
- Snufje zout

Verwarm de oven voor op 160 °C. Kneed het bakmeel, boter, basterdsuiker, speculaaskruiden en het zout goed door elkaar. Voeg steeds een klein beetje melk toe, tot het een soepel en niet al te plakkerig of droog deeg is. Wanneer je iets te veel melk toegevoegd hebt kun je altijd weer een beetje bakmeel toevoegen.

Om ervoor te zorgen dat de ingrediënten goed mengen kan de boter beter even op het aanrecht zacht worden. Ik haalde de boter meteen uit de koelkast en heb het 30 seconden op 350 watt in de magnetron gezet, zodat het kneden wat makkelijker ging.

Verdeel het deeg in achten en rol elk stukje tot een lange rol. Snijd de rol in gelijke stukjes van ongeveer een vierkante centimeter. Rol dit tot kleine balletjes en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Druk de balletjes een beetje plat en bak ze in ongeveer 15 minuten gaar.

De pepernoten die ik gemaakt heb zijn iets groter uitgevallen dan de pepernoten uit de winkel. In het deeg zit zelfrijzend bakmeel, dus houd er rekening mee dat de pepernoten iets groter worden tijdens het bakken.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

 
Welkom op mijn blog! Ik ben Melissa, 21 jaar en schrijf hier over alles wat ik leuk vind: DIY, recepten, een klein beetje beauty en nog veel meer. Laat vooral tips en ideeën achter in de reacties of via het e-mail adres op de contact pagina.

Mywondergarden
BlogSociety