Homemade kibbeling en knoflooksaus




Vroeger maakte mijn oma altijd zelf de lekkerste kibbeling en mijn zus en ik wilde proberen om het ook eens te maken.  Mijn zus kwam dit filmpje tegen van Laura in the kitchen op youtube en de basis van dit recept hebben we voor de kibbeling gebruikt. De hoeveelheden hieronder heb ik afgeleid van het recept van Laura in the kitchen, maar zelf hebben we niet alles precies afgewogen.

Benodigdheden ei mengsel 
- 1 kop bloem
- 1 ei
- 1 kop mineraalwater
- 2 theelepels bakpoeder
- Viskruiden of kruiden naar keus
Overige benodigdheden
- Witvis
- 1/2 kop bloem
- 1/2 kop broodkruimels of (kruiden)paneermeel

 
Om de broodkruimels te maken hebben we eerst een snee brood in een tosti-apparaat gedaan en hier daarna in een blender broodkruimels van gemaakt. Voor wat extra smaak hebben we hier een beetje kruidenpaneermeel bij gedaan. In een kom hebben we daarna de bloem, viskruiden, bakpoeder, ei en (mineraal)water gemengd.








 Het meeste werk is nu al eigenlijk gedaan! In een steelpan hebben we de zonnebloemolie warm laten worden. Wanneer je een stukje brood in de olie doet en het begint te bubbelen is de olie warm genoeg en begint het leukste werk.



De bloem hebben we op een bordje gedaan en hier de kip opgelegd, zodat de vis goed bedekt is met bloem. De stukjes vis hebben we daarna door het eimengsel gehaald, daarna door de broodkruimels en als laatst in de olie. Toen de broodkruimels goudbruin waren en lekker krokant (dit gaat heel snel) hebben we de stukjes kibbeling op een bord laten uitlekken. 





Meestal eet ik bij kibbeling ook knoflooksaus, maar omdat we dit niet in huis hadden maakte ik het zelf. Dit maakte ik door een pot mayonaise, een paar teentjes knoflook, bieslook en een rood pepertje in een foodprocessor te doen en dit goed te vermalen.



In totaal zijn we ongeveer een halfuurtje bezig geweest en we vonden deze kibbeling nog lekkerder dan van de viswinkel, omdat dit veel krokanter was. De volgende keer laten we misschien de broodkruimels weg, zodat het wat meer op "normale" kibbeling lijkt, maar de smaak was zeker goed. Wanneer we nog een keer kibbeling gaan maken ga ik het denk ik filmen om het nog beter te laten zien. We zullen dit in ieder geval zeker vaker gaan maken!



1 reacties:

 
Welkom op mijn blog! Ik ben Melissa, 21 jaar en schrijf hier over alles wat ik leuk vind: DIY, recepten, een klein beetje beauty en nog veel meer. Laat vooral tips en idee├źn achter in de reacties of via het e-mail adres op de contact pagina.

Mywondergarden
BlogSociety